Rodzaje Motocykli

1.Motocykle sportowe

Klasa motocykli zoptymalizowana pod kątem prędkości, przyspieszenia i hamowania kosztem komfortu jazdy i ekonomii. Motocykle te charakteryzuje także niska masa własna w porównaniu z motocyklami innych klas. Wśród tego segmentu znajdują się motocykle popularnych marek: Honda, Kawasaki, Yamaha, Suzuki jak i marek bardziej renomowanych takich jak Ducati, MV Agusta lub Bimota, czy najbardziej egzotycznych takich jak Münch lub MTT. Pozycja kierowcy jest mocno pochylona do przodu a zawiesznie bardzo twardo zestrojone. Motocykle tej klasy są zaliczane do najszybszych maszyn w całym przemyśle motocyklowym. Dla motocykli z kategorii supersport, pojemność skokowa silników to 1000 i więcej cm3. Drugi bardzo popularny segment to motocykle z silnikami o pojemności 600 cm3.

2.Naked bike

Klasa motocykli sportowo/turystycznych. Są one pozbawione owiewek (w tym również szyby), które szczelnie zasłaniają silnik. Charakteryzują się bardziej odprężoną pozycją kierowcy. Ich stylistyka nawiązuje do klasycznych motocykli. Ze względu na brak owiewek są również potocznie nazywane „golasami”.



3.Cruiser

Typ motocykla, stworzony do turystyki, charakteryzujący się niskim położeniem siedzenia kierowcy, kierownicą wydłużoną ku tyłowi motocykla (co wymusza wyprostowaną pozycję kierującego), brakiem rozbudowanej karoserii (silnik jest dobrze widoczny). Motocykle tego typu najczęściej wyposażone są w silnik w układzie widlastym, mają też wiele elementów chromowanych. Wśród właścicieli motocykli tego typu popularne jest montowanie do nich dodatkowych akcesoriów np. lightbar, sissybar, sakw, szyb, gmoli itp.

4.Enduro

Rodzaj sportu i klasa motocyklowa polegający na pokonaniu trasy o nawierzchniach asfaltowych, jak i terenowych.Trasa liczy zazwyczaj od 200 do 300 km. W czasie rajdu zawodnicy zaliczają poszczególne próby czasowe. W Polsce i w większości krajów są to próby: Cross, Enduro i Extrem.
W rajdach enduro ścigać się mogą motocykle o pojemnościach od 50 cm³ do pow. 500 cm³ podzielone na poszczególne klasy:

E1 – motocykle 100 - 125 cm³ 2 takt lub 175 - 250 cm³ 4 takt
E2 – motocykle 175 - 250 cm³ 2 takt lub 290 - 450 cm³ 4 takt
E3 – motocykle pow. 290 - 500 cm³ 2 takt lub 475 - 650 cm³ 4 takt

Największą imprezą Enduro jest tzw. „sześciodniówka”, czyli Mistrzostwa Świata Drużyn Narodowych w Enduro.
Motocykle enduro różnią się od motocykli motocrossowych, ponieważ są wyposażone w homologację. Muszą odpowiadać normom wynikającym z kodeksu drogowego, m.in. posiadać oświetlenie, homologowane opony, nie przekraczać norm hałasu i emisji spalin.


UP